fredag 3. oktober 2008

Undervisningsplanlegging!

Denne uken har temaet i pedagogikken vært undervisningsplanlegging. Det vi har snakket mest om og som er "lærerens beste venn" er den didaktiske relasjonsmodellen, også kalt "Diamanten". Dette er en modell som er grei å ta utgangspunkt i når du skal planlegge undervisning. Diamanten tar for seg seks kategorier:
- mål
- innhold
- arbeidsmetoder
- rammefaktorer
- deltakerforutsetninger
- evaluering





Jeg synes det høres litt vanskelig ut å følge denne modellen når jeg skal planlegge undervsiningen, men det kommer vel med tiden. Jeg tror egentlig mange av oss allerede har brukt den, uten at vi egentlig vet om det. Mange av oss har allerede vært lærere/vikarer eller undervist i en annen form for fritidsaktivitet. Jeg vet med meg selv og egne erfaringer at jeg har tenkt gjennom disse punkten som er i diamanten f.eks. på en drilløvelse, men nå når vi setter ord på hva vi faktisk gjør når vi skal planlegge en økt blir jeg en smule forvirret =) Det kommer vel med tida...

Når jeg skal planlegge en økt i neste praksisperiode så tror jeg diamanten vil hjelpe meg å sette ord på hvorfor jeg gjør det jeg gjør, og hvordan.. Vi skal fylle ut et "diamantskjema" som jeg synes ser veldig greit ut. Blir sikker mye arbeid nå i starten, men jeg tror det vil hjelpe meg, etterhvert som jeg får automatisert dette bruker jeg nok kortere tid. Jeg ser fram til å planlegge en økt på egenhånd og prøve ut omdet fumgerer sammen med klassen.

Når du skal planlegge en økt eller en time kan du ikke BARE bruke diamanten, det er andre viktige ting man bør tenke på. Noe av det jeg synes er viktig at du som lærer bør alltid ha noen ekstra oppgaver eller lignende i bakhånd, tilfelle du/dere blir raskere ferdig enn planlagt. Du bør også prøve å variere undervisningen på best mulig måte (arbeidsmetoder). Som lærer bør du alltod sette deg hva som er målet for timen, slik at du kan evaluere om du har klart gjennomføre time slik som planlagt. En time som mer eller mindre bare er improvisasjon kan ofte bli vel så bra eller bedre enn en time som er planlagt fra punkt til prikke.
For å planlegge en god time bør du kjenne elevene dine godt, slik at du kan tilfredstille alle elevene dine. Det er bedre å planlegge litt for mye, enn å ha for lite stoff å gå gjennom i løpet av timen/økta. Hvis du merker at planen din går rett i vasken bør du som lærer klare å beholde roen og finne på en annen arbeidsmetode som kan være aktuell.
Som lærer vil du automatisk tenke gjennom de seks viktige faktorene som du har i diamanten, alt dette kan vi knytte til de forskjellige faktorene.

Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med diamanten, slik at den kan hjelpe meg med planleggingen.

4 kommentarer:

Nina Irmelin sa...

Hei og hallo..veldig bra skrevet Anette. Det er helt sant at vi har brukt en enklere modell enn diamanten uten at vi har vært klar over det. Er også enig at det kommer til å være litt vanskelig og det kommer å ta tid å fylle ut skjemaet.Alt henger jo sammen,så det er lurt å begynne med målet og ta det videre der i fra. Godt at det går an å sammarbeide då;) Eller så synes jeg at det er viktig å tenke at det "bare" er et hjelpemiddel og ikke noe som må følges slavisk.(selvom det er akkurat det vi kommer til å gjøre nå) Vi må hele tiden være innpulsiv og se hva som fungere og omvendt. Da er det viktig å ha en plan B. Men som sagt er vi ferske og ganske grønne i detta her, så det er bare til å puste dypt, så vil ting falle mer på plass etterhvært. Glede oss gjør vi i hvetfall og kommer til å lære masse de to ukene.

Steinar sa...

Bra at du har eit nyansert forhold til "diamanten", det er eit godt utgangspunkt.

Du har rett i at du i stor grad nok har brukt denne modellen som eit ubevisst utgangspunkt tidlegare. Trur du det var ein eller to kategoriar du då kanskje tenkte (for) lite på?

Anette sa...

Hallo Nina =)
Takk for en kjekke kommentar c,")

Anette sa...

I sammenheng med drillundervisning så tenkte jeg kanskje (for) lite på arbeidsmetoder. Jeg tenkte f.eks ikke så mye på å å ha forskjellige arbeidsmetoder å lære forskjellige triks på. Det går mye i det samme når vi driller =)

Innholdet på hver trening, var heller ikke alltid like bra gjennomtenkt.. Ting be ofte tatt på sparket :)