fredag 10. oktober 2008

Hvordan gjøre klasserommet til en god læringsarena?

Denne uken har jeg valgt å skrive om ting jeg synes er viktig i forhold til å gjøre klasserommet til en god læringsarena for eleven. Da har jeg valgt å ta opp noen ytre innvendinger og forhold mellom lærer og elev.

DEKORASJON AV KLASSEROMMET:

Jeg synes at klasserom bør være litt fint"pyntet" for at elevene skal føle seg hjemme der. Det er viktig at elevene bør få være med å bestemme hva de vil henge opp på veggene, noen vil kanskje tegne eller male mens andre vil kanskje ha rim og regler.
Selv om elevene får være med å bestemme hva de vil dekorere med, så bør læreren "bestemme" litt og kunne ta sjefsavgjørelser.
Her ser dere bilde av et klasserom som elevene selv har malt og dekorert, det er kanskje mer aktuelt på en ungdomsskole enn på barneskolen.



På barneskolen kan de dekorere med bokormer, alfabeter, gangetabell, bilder fra turer de evt. har vært på osv. Det er bare fantasien som setter grenser.

Men for all del, så må vi bruke sunn fornuft når vi skal dekorere veggene i klasseromet =)

FORHOLD MELLOM LÆRER OG ELEV:

Forholdet mellom læreren og klassen er veldig viktig for å få en god læringsarena. Læreren bør kjenne elevene sine mer enn bare i skolesammenheng. Læreren bør interessere seg for hva elevene gjør på fritida, og kunne snakke med dem om andre hverdagslige ting enn bare faglig.
Læreren er et forbilde for elevene sine, derfor er det viktig at han/hun til en viss grad er "kompis" med dem, på samme tid som han/hun har en sjefsrolle.

Læreren bør også møte elevene med et smil hver dag, og ta godt i mot hver enkelt elev. Læreren bør også skryte mest mulig av klassen, slik at de får kjenne på kroppen hverr gang de har gjort noe bra og samtidig får de lysst til å lære mer.



Læreren bør også komme 10 min før og sjekke at alt er i orden med pulter og stoler, og sjekke at det er reint og fint der. Elever lærer bedre og er roligere og mer konsentrerte i et reint og ryddig klasserom.

KLASSEREGLER:

Klassen bør bli enige om klasseregler som gjelder både for læring og sosialt samvær. På denne måten blir de enige på forhånd at de skal være motiverte for læring og gode venner. Regler som å rekke opp handa når de skal si noe eller svare på et spørsmål, hvis elevene klarer å følge denne regelen kan læreren unngå å bli forstyrret når han/hun snakker. Dermed så får de arbeidsro og alle som vil får snakke.
Elevene blir også obs på at alle skal være venner og at de skal hjelpe hverandre.



Dette er bare noen av de tinga jeg synes er veldig viktig for å få et klasserom som en god læringsarena, og rolige og lærevillige elever.
Jeg kunne ramset opp flere ting også, men det får jeg heller skrive om i en senere anleding....=)

3 kommentarer:

Hauge sa...

Hei Anette!
Du har laget et flott inlegg om hvordan du ønsker at klasserommet og det som foregår der skal være.

Har du tenkt noe på hvordan du kan knytte inn dekorering av klasserommet til undervisning og læring?

Jeg er også enig med deg i at en må fokusere på oppmuntring av elevene, men har du tenkt på noen konkret måte å skape et positivt klassemiljø?

Anette sa...

Hallo =)
Takk for fin kommentar...

Hvis en skal dekorere klasserommet i undervisningssammenheng, kna man henge opp alfabetet, gangetabellen, gloser og andre ord på norsk med f.eks dobbel konsontant eller som ha kj-lyd elle sj-lyd.
Elevene kan også evt. lage plakater innen et spesielt tema de har hatt om, og henge de på veggen, slik at de kan se på demhvar dag og repetere det de har lært..

For å skape et godt klassemiljø kan det være en idè å lage trivselsregler i klassen. Det bør ikke være veldig mange av dem. Kanskje fem viktige regler kan være nok.
Så tror jeg at klassemiljøet blir bra hvis læreren er blid og glad og skryter av elevene, så vil elevene være blide og kjekke, og skryte av hverandre.

Steinar sa...

Ja, dei momenta du nemner vil garantert gjere læringsmiljøet betre. Kva moment ville du ha starta med?