torsdag 25. september 2008

Pedagosisk grunnsyn!

Denne uken har vi lært hva et pedagosisk grunnsyn er, eller vi har ihverfall gått gjennom det. Jeg for min del synes dette er kjempevanskelig, men har ihvertfall forstått at pedagogisk grunnsyn kan defineres slik:
"Det er de ideene, tankene og oppfatningene som ligger i bunn for dine pedagogiske handlinger". Det kan f.eks. være religion, menneskesyn, politiske oppfatninger osv, som er bakkrunnen for hva ditt pedagogiske grunnsyn er.

Jeg skal nå prøve å si hva mitt pedagogoske grunnsyn er, ved å ta utgangspunkt i fire forskjellige psykologiske retninger:

PSYKOANALYSEN:

Er en individorientert psykologi, det er bare deg selv som kan ordne opp i indre konflikter. Det er bakgrunnen din som "bestemmer" dine handlinger og hva du skal bli i livet. Med andre ord så har mennesket lite fri vilje, siden det hele tiden blir lagt vekt på fortida.
Id versus super-ego = ubevisste drifter versus bevisst ”samvittighet”.
Ego er delvis bevisst og ”meklar” mellom id og superego.

BEHAVIORISMEN:

Mennesket er formet av miljøet, dvs. all atferd er lært eller "feillært gjennom betinging og forsterkninger i miljøet. Fokuset blir flyttet fra individet til miljøet, det er det ytre som blir observerbart. Læering skjer ved hjelp av stimulus og respons, dvs. at man for bellønning eller straff for å lære noe.

HUMANISTISK PSYKOLOGI:

Her er det mennesket som er i fokus, det er godt, fritt og ansvarlig fra fødselen av. Her legges det vekt på menneskets grunnleggende behov for å få positiv selvoppfatning og selvtillit (Maslows behovspyramide).
Her har mennesket evnen til å velge fritt og a ansvar for egne liv og egen læring.

ØKOLOGISK ELLER SYTEMPERSPEKTIV:

Her forklares menneskets atferd ut i fra samspill med miljøet. Her er det mer forståings- enn handlingsrettet.
Her henger ali i lag "Wheels within wheels within wheels". Eks. Hvis det blir skade på en hovedsikring, blir alle sikringene ødelagt.


Ut i fra disse psykoligiske retningene, så synes jeg at alle har noe positivt og noe negativt i seg. Per i dag så er mitt pedagogiske grunnsyn en blanding av disse fire.
Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan og når vi kan bruke de forskjellige retningene, så jeg ser fram til å studere å lære mer, slik at jeg lettere klarer å skille ut hva jeg synes er bra og dårlig.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Jepp, det er vanskeleg å utarbeide eit pedagogisk grunnsyn, det tar tid og endrar seg med tida. Kor vil du plasserer deg i forhold til progressivismen og tradisjonalismen. Kva av desse retningane føler du deg mest heime i?

Anette sa...

Da jeg gikk på skolen så likte jeg best når vi hadde vanlig tradisjonell tavleundervisning, at læreren skrev på tavla og vi skrev av. Jeg lærte best av det.. Så som elev føler jeg meg best hjemme i tradisjonalismen.

Når jeg jobbet som vikar så synes jeg det så ut som om en god del elever lærer best ved å utforske selv i de temaene som de holder på med. De er nysgerrige og spør og leser seg fram til svaret. Så som lærer tror jeg at jeg føler meg mest hjemme i progressisvismen. Jeg merker at jeg har utviklet meg selv også til å lære mye mer på en progressiv måte enn jeg gjorde før.

Jeg tror jeg kommer til å bli en blanding av en progressivistisk og tradisjonalistisk lærer. Jeg tror at du som lærer må se litt an hvordan klassen din er og må velge arbeisdmetoder ut i fra dem...