fredag 12. september 2008

Endelig praksis :)

Nå skal vi endelig ut i praksis, det blir sikkert meget spenennde. Som jeg har nevnt tidligere så har jeg jobbet på en barneskole før, så jeg vet litt hvordan skoledagen er. Det som blir spennende å se, er hvordan lærerene legger opp timeplanen og hvordan friminuttene er. Jeg tror jeg kommer til å sammenligne litt med min tidligere arbeidsplass, får å se om jeg syns lærerne løser skolehverdagen på forskjellige måter og hva jeg føler er best for elevene.
Der jeg var vikar var det konflikter mellom elever nesten hvert friminutt, så blir spennende å se om det går roligere for seg i friminuttene på en byskole. Jeg ser fram til å møte elevene, snakke og leke med dem i friminuttene, jeg trivdes veldig godt blandt elevene der jeg jobbet og håper det blir like kjekt her. Leker byskoleleever andre leker enn "bygdeskoleelever"? På en byskole har man kanskje ikke masse skog og mark som elevene kan leke å gå turer i...
I timene blir det kjekt å se og lære hvordan andre lærere enn de jeg har jobbet med arbeider. Hvilke metoder de har for å få ro i klassen, bruker de sangleker, gruppearbeid, individuelt arbeid osv. Håper de bruker litt av hvert, slik at jeg klarer å observere hvilken metode jeg synes funker best i de enkelte faga (i den klassen hvertfall).
Jeg tror det blir 4 spennende dager med praksis der jeg lærer mye om unger og hvordan en lærer planlegger timeplaner, ukeplaner osv.

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei! Det er to interessante fokusområde du nemner: samanlikning med din tidlegare arbeidsplass og by-land!

Lukke til!