torsdag 4. september 2008

Horfor vil jeg bli lærer og hvordan ser jeg lærerens mange oppgaver?

Helt siden barneskolen har jeg alltid sagt at jeg skulle bli lærer, og etter mye om og men begynte jeg på lærerskolen. Etter videregående var jeg ganske skolelei og orker ikke tanken på å studere. Jeg fikk meg jobb som vikar på en barneskole, og jobbet der i 2 år. Der var jeg innom alle klassene både som assistent og lærervikar, jeg var også en god del i sfo. Etter disse to åra vile jeg fortsatt bli lærer, selv om jeg har hatt mange vanskelige dager der jeg måtte skvære opp i slosskamper og diverse “mobbesaker”. Jeg jobbet med mange flinke lærere som oppfordret meg til å begynne på lærerskole, og jeg treger ikke et sekund i dag. Som lærer er ingen dager like, og man får stadig nye utfordringer som en må løse. Det passer bra for meg, siden jeg er en veldig aktiv jente som liker at det skjer noe hele tiden. Dette er litt av grunnene til at jeg vil bli lærer, en annen grunn er at lærere får lang sommerferie, vinterferie osv. Mange synes kanskje at det er urettferdig, personlig synes jeg at lærere fortjener alle feriene. De jobber omtrent 24 timer i døgnet på hverdagene, det går i et gjennom hele skoledagen så går nesten resten av dagen med til planlegging og retting av prøver. Så det er veldig greit med litt lange ferie i mellom all jobbinga.
Helt siden jeg var 16år har jeg vært drillinstruktør for barn og hatt veldig mye ansvar, slik som lærere, selv om det blir på en annen måte på drill kan man likevel trekke paralelle linjer til læreryrke. Du har et visst antall unger som du skal lære noe til, innenfor en viss tidsramme. I jobben som drillinstruktør har bare ønsket om å bli lærer blitt større og større, jeg har det veldig kjekt med ungene og føler jeg bidrar med noe bra. Noe som jeg synes er viktig for en instruktør/lærer.
Læreren har veldig mye ansvar og viktige oppgaver foran seg, jeg synes kanskje at noen av de viktigste oppgavene er lære elevene å kunne fungere i lag som grupper uten å bli uvenner altfor ofte, og ha god kontakt med elvene sine. Læreren er en rollemodell for elevene og bør tenke godt over hva en skal si og har på seg på jobb. Hvis en lærer ikke fungere i lag med andre, klarer han/hun heller ikke lære elevene til å samarbeide med hverandre. Elevene plukker opp alt læreren gjør, hvis f.eks han/hun sitter å nynner for seg selv når elevene egentlig skal være stille å jobbe, så vil elevene ta etter og det vil bli uro i klasserommet. Hvis det skal være stillelesing så bør også læreren finne seg en plass i klasserommet og lese i boka si. Det at læreren gjør det samme som elevene synes jeg er veldig viktig, man bør kunne snakke me elevene om dagligdagse ting som skjer i hverdagen, allikevel må han/hun vise hvem som bestemmer.
Respekt er også et viktig ord i læreryrke. Elever og lærere må møte hverandre med respekt og kunne ha en fin dialog sammen. Læreren må kunne tåle både ros og kritikk fra elever og foreldre, og omvendt. Samarbeidet med foreldrene er også viktig i forhold til yrket, foreldre bør få vite alt som skjer på skolen, både faglig og sosialt.
En siste ting jeg vil nevne er at når en lærer kommer på jobb skal han/hun smile og være glad. Hvis man har en dårlig dag, skal ikke det gå utover elevene og deres krav på å lære noe. Etter at man f.eks har kjeftet og hevet stemmen i klasserommet, så skal en lærer kunne så raskt som mulig klare å smile igjen. Ikke la en dårlig time ødelegge resten av skoledagen!
Dette er de oppgavene jeg har valgt å trekke fram, jeg har egentlig ikke fokusert så veldig mye på det faglige her, men jeg synes selvsagt at det er viktig at lærerene kan faget sitt. Synes allikevel det er minst like viktig å være lett å snakke med, smilende, kontrollerende osv.
Håper jeg klarer å verdsette disse “kravene” jeg har satt som den gode lærer når jeg er ferdig utdannet, jeg gleder meg veldig.

3 kommentarer:

Steinar sa...

Hei! Kjekt at du framleis er einig med deg sjølv 10 er etter barneskulen, og dine 2 år som vikar gjer at du veit kva du går til! Kan du seie noko om korleis du som lærar viser elevane respekt?

Anette sa...

For at elevene skal ha respekt for meg som lærer bør jeg vise dem hvem som bestemmer i klasserommet. Jeg må holde fast på beslutningene mine, og ikke forandre meninger i hytt og pine. Jeg kan også la elevene få være med å bestemme hva vi skal gjøre i timene og hvordan. På den måten føler elevene at jeg setter pris på det de har å si angående undervisningen.

Når jeg snakker og leker med dem får de også respekt for meg. Hvis elevene f.eks lærer meg en morsom lek som jeg blir med på, viser jeg dem at jeg har respekt for dem. At det ikke bare er læreren som skal lære elevene ting, elevene kan også lære meg noe....

Steinar sa...

Godt og viktig poeng du nemner til slutt der!