torsdag 6. november 2008

Hukommelse....

Denne uken har pedagogikktimene våre handlet om forskjellige strategier å huske å lære seg ting på.
Vi har snakket om tre hukommelsesstrategier som er relevante:

REPETISJONSSTRATEGIER:

Denne strategien dreier seg om å pugge stoff, slik at vi kan automatisere det. Gangetabellen er et godt eksempel på at blir automatisert når vi pugger den. Andre ting som jeg synes er gunstig å pugge er forskjellige rim og regler, og med tanke på at jeg er aerobicinstruktør og driller aktivt så pugger jeg programmer slik at jeg kan dem utenatt.
Man kan også lage seg egne huskeregler som f.eks "ROGGBIFF" som er regnbuens farger, RICE-prinsippet som hjelper deg til å huske rekkefølgen på hvordan man skal behandle en akutt skade på f.eks en fotballbane.
Denne teknikken passer veldig godt for meg, jeg klarer å huske ting ved å sette forbokstavene til ordene til et slags ord. Jeg har ofte brukt denne teknikken når jeg har øvd på prøver...

BEARBEIDINGSSTRATEGIER:

Her går det ut på å "gi knagger til stoffet", plassere stoffet inn i en sammenheng som er kjent for deg. I timen prøvde vi på å huske de 14 største landområdene i verden i rett rekkefølge ved hjelp av å henge landområdene på forskjellige knagger ved å finne på ord/ting vi forbandt ved landområdene og plassere dem rundt på en reiserute. Min reiseute var når jeg kjører på drill:

1. Russ = Russland --> Jeg ser for meg at jeg har en russelue på hodet mens jeg går
ut døra mi.
2. Canadagås = Canada --> Når jeg setter meg i bilen står det en canadagås og glaner
på meg.
3. Nicole = USA --> Når jeg rygger ut tenker jeg på venninna meg som jeg driller med.
4. Hull til Kina = Kina --> Når jeg er komt i 30-sonen på feltet ser jeg masse
arbeidsfolk som prøver å grave hull til Kina.
5. BRA KJØP!!! = Brasil --> Når jeg kommer til Europris tenker jeg at jeg kan gjøre
masse bra kjøp der
6. Kenguru = Argentina --> På esso ser jeg mange hoppende kenguruer
7. Indianere = India --> På flotmyrer det indianere som danser rundt i ring
8. ARG!! = Argentina --> I sykehusrundkjøringen blir jeg irritert og sint på alle
bilen som ikke kan kjøre i rundkjøring...
9. Kasse = Kasagstan --> På spøkelseskafeen på Avaldsnes står det en kjempestor kasse
10. SU = Sudan --> I flyplassrundkjøringen ligger et svært skilt med SU på
11. Alger = Algeri --> På Shell på Bygnes har de begynt å selge alger
12. Kongen = Kongo --> I rundkjøringen inn til Kopervik står kongen.
13. Sil = New Zealand --> Hos Mormor og Morfar kommer mormor ut med en sil jeg har
arvet.
14. Sombrero = Mexico --> På drilløvelsen i hallen har tilsynsvakten en sombrero på
seg.

Dette var min reiserute som hjalp meg til å huske, jeg tror nok at jeg kommer til å huske den og alle landområdene lenge, hvis jeg bare repeterer den noen ganger.
Denne metoden synes jeg funket bra, jeg har ikke prøvd den ut så mye så har lite erfaringer med den. Jeg tror jeg skal prøve å bruke den når jeg skal huske ting.

ORGANISERINGSTRATEGIER:

Denne strategien går ut på å skumlese det fagstoffet/teksten du skal lære og fange opp hovedinholdet og litt stikkord. Så kan du evt. lage et tankekart med emnet du har lest om i midten og forskjellige stikkord rundt. Her kan det være gusntig å lage seg et system på lesingen, du kan f.eks lage et skjema eller stikkord. Hvis deter bilder i teksten er det lurt å se på dem og knytte dem til det du har lært.

Denne metoden synes fungerer dårligst for meg. Selv om jeg lærer av å skumlese og notere så klarer jeg ikke så bra å systematisere stoffet på en god nok måte slik at jeg husker det over lengre tid.



Det som jeg synes er viktig for at du skal kunne huske ny kunnskap er at du må rette oppmerksomheten din mot det som skal skje, at du er opplagt og konsentrert. Evnen til å kunne systematisere og lage seg gode notater synes jeg også er viktig.
Nå framover mot jul skal jeg prøve ut forskjellige teknikker å huske på slik at jeg finner ut hvilke metoder som passer meg aller best c,")

7 kommentarer:

Marie sa...

Du forklarer ulike hukommelsesstrategiar på ein veldig fin måte. Du har teke med gode eksempel, som gjer det lett å forstå:)

du har og skrive om kva strategiar som fungerer for deg, og det er viktig å vita. Eg har tenkt litt på det same som deg, at eg vil prøva ut litt ulike teknikkar no framøve. Det kan bli interessant å sjå korleis det går:)

Anette sa...

Takk for kommentaren Marie c,")

Borghild sa...

Godt innlegg, og en enkel og grei oppsummering av de tre hukommelsesstrategiene :)
Måtte bare rette på en ting: huskeregelen for regnbuen er --> Roggbif. R=Rød, O=Oransje, G=gul, G=Grønn, B=blå, I=indigo, F=fiolett. Stemmer ikke det? Jeg tror det er de fargene. Om jeg ikke husker fargene helt riktig vet jeg i alle fall at det bare er en f. Jeg husker nemlig da jeg pugget det at du uttalte det som kjøttet: Biff, men at det kun skrives med en -f. For meg gav det lite mening den gangen å uttale det med to -f'er når det bare var en. Men noen ting må man bare godta.

Men akkurat det var bare "pirk" da. Du har også en flott historie som du husket glimrende. Husker du den om to måneder også? :)

Ja, enig. Den siste er nok den vanskeligste. Og i den første: hvor du sier du pleier å koble med den første bokstaven...Akkurat den bruker jeg også! :) og den funker ganske bra.

Steinar sa...

Flott at reiserutemetoden fungerer for deg!

Å bli bevisst sin egen læring er utvilsomt veldig viktig, men når tror du man kan begynne å arbeide med dette i grunnskolen? Og går det an å bruke f.eks reisemetoden til å huske mer kompliserte ting enn bare land? Hvordan?

Anette sa...

Hallo Borghild =)

Jeg er usikker på om jeg husker de landområdene om 2 mnd...Da må jeg i tilfelle repetere den historien en gang i uken eller noe sånt.. Det tror jeg ikke at jeg orker,hehe..Er forholdsvis veldig lite interessert i geografi,hihi...Men hadde det vært et tema jeg interesserte meg veldig for så hadde jeg nok husket det med en gang, vil jeg tro c,")

Det stemmer det at det bare er en f i ROGGBIF, kommer på det nå når du sier det, bra du oppdaget det :P

Anette sa...

Jeg tror vi kan begynne med forskjellige husketeknikker forholdsvis tidlig i grunnskolen. Kan tenke meg i 2-3 klasse, kanskje helst i 3.klasse. Jeg tror ikke det er så lett å begynne med reieruter så tidlig, men tankekart tror jeg elevene kan klare. Når de har trent seg litt og blitt bevisste på tankekart o.l så tror jeg de kan gå videre og lage seg sine egne reiseruter...

Det går helt sikkert an å bruke reisemetoden til å huske mer kompliserte ting, men for min del tror jeg ikke det er så lett.. Hvis jeg skal huske mer kompliserte ting så bør jeg ha et tankekart foran meg, eller stikkord som jeg kan forbinde med det jeg skal huske.. Jeg klarer ikke komme på noe andre ting som vi kan huske ved hjelp av reisemetoden, føler jeg har for lite erfaring med den...

Steinar sa...

Øvelse gjør mester!