mandag 16. mars 2009

Lek er bra c,")

Da var det "på an igjen" med blogging, denne gangen handler det om lek og leking i skolen. Jeg trodde egentlig det skulle være forholdsvis lett å skrive om, men jeg har sittet lenge å tenkt på hva jeg i det hele tatt skal skrive.
Jeg tror jeg har kommet fram til at jeg igjen skal bruke drill som eksempler, slik at jeg lettere klarer å forstå hva jeg skriver.

I skolen er det viktig med lek, for f.eks å motivere elevene til å lære, slik er det i drill også. Leking på øvelsene gjelder vel egentlig mest for de aller minste. I drill må man ha god tålmodighet og god konsentrasjonsevne når vi skal lære nye ting. Unger har ofte vanskelig for å konsentrere seg over lengre tid med EN bestemt ting, derfor er det viktig at vi som drillinstruktører prøver å legge opp øvelsene etter ungenes behov.
Og da bruker vi ofte lek for å f.eks bli bedre kjent, og for å få et godt miljø innad i troppen/gruppa, og så kan vi f.eks ha stafett med og uten drillstaver, slik at de får både utholdenhet og får øvd seg på forskjellige teknikker mens de leker.
Mye snakk om drill her nå, er kanskje ikke like kjekt for dere som leser som det er for meg,hehe :)
I skolen bruker man også lek for å bli bedre kjent med hverandre og for å få et godt klassemiljø der man ikke er redde for "å slippe seg løs".
Man kan lære mye av å leke, det er bare fantasien som setter grenser på hva vi kan lære og hvordan. Barn har som oftest hele og fulle kontrollen når de leker, og som Vygotskij sier så "kan barnet heve seg over seg selv, sin alder, dagliglivet, og miljøet sine grenser inn i en annen verden".
Da jeg var yngre og gikk på barneskolen tror jeg ikke vi lekte så veldig mye, jeg husker ihvertfall veldig lite lek.
Men en ting jeg husker veldig godt er når vi lekte butikk :)
Alle i klassen hadde med seg tomme matvarer, som melkekartonger, syltetøyglass, nugattibokser osv, som vi stilte opp i "butikken vår". Butikken var bakerst i klasserommet og vi måtte stå fint i kø når vi hadde handlet det vi skulle. Vi byttet på å stå i kassen, og det var nesten det kjekkeste med hele leken, vi hadde kasseapparat som funket skikkelig bra :) Klassen min likte ikke så godt å regne matematikkstykker, men når vi jobbet i butikken var det helt fantastisk kjekt. Det viser bare hvor motiverende det er å leke å lære samtidig.
Pengene vi brukte var av papis og vi hadde klippet dem ut selv, og var veldig stolte av det. Jeg husker at jeg ofte ville gå ned til Vik (en liten butikk i nærmiljøet mitt) for å handle for henne, så leken inspirerte meg også til å hjelpe mamma når hun hadde det travelt...:) Lek motiverer til så mangt, og det beste med det, er at man leken drives av den indre motivasjonen.
Ellers så hadde vi masse sangleker og danseleker som jeg husker noen av enda. Kanskje jeg skal prøve meg på noen av dem i praksis??!? :)

Det finnes flere typer leker, og man deler det ofte opp i 5 kategorier:

1. Rollebaserte leker --> eks. mamma, pappa og barn, doktor, cowboy og indianer o.l.

2. Regelstyrte leker --> eks. ballspill som fotball, kanonball, fangeleker som tikken o.l.

3. Konstruksjonsleker --> eks. bygge med lego, bygge huler o.l.

4. Fysisk betonte leker --> eks. klatre i tre, stupe kråke, stå på hender o.l.

5. Samleleker --> eks. samle på steiner, frimerker, glansbilder o.l.

Unger som leker i dag, føler jeg ofte leker mest på dataen, nintendo DS-en, playstationen osv, og er generellt mindre ute og leker. Jeg ser stor forskjell på meg og søsteren min som er seks år yngre enn meg. Vi har lekt ganske forskjellig opp gjennom årene, vi var alltid ute og hoppet strikk, hoppet tau, spilte fotball og lekte gammeldagse leker, mens Søstera mi og vennene hennes nesten ikke kan hoppe strikk engang. Og ungene i SFO-en og på skolen jeg har jobbet, kan i hvertfall ikke hoppe strikk. De er mer interressert i data og alt det teknologiske...
I disse ukene vi har praksis så har vi blitt oppfordret til å ta ungene med ut en time hvis det er fint vær, og da har jeg lysst til å leke masse kjekke vårleker som paradis, hoppe strikk, slåball, vi melder krig og andre kjekke leker.

Det å ha lek som metode i skolen og andre fritidsaktiviteter har jeg stor tro på, i lek blir man ofte tryggere på seg selv og andre, og det kan ofte styrke selvtilliten vår. Man kan få erfaringer i både konfliktløsninger, regelbrudd, dømming og alle slags andre ting som er relevante i det "virkelige liv". Jeg synes det er kjempeviktig at vi som lærere prøver å bruke masse lek i skolen, selvsagt med måte.

Ellers håper jeg at alle får noen fine uker i praksis og får lekt litt med ungene.

Så vil jeg ønske alle sammen en riktig god påskeferie :)

2 kommentarer:

Steinar sa...

Fint at du igjen tar utgangspunkt i drill, det er alltid ein fordel å kople teorien til praktiske erfaringar!

Leik har absolutt sin plass i skulen, for eksempel å leike butikk, som du også opplevde.

Du hugsar at du i alle fall lærte å stå i kø gjennom butikkleiken, kva anna trur du at du lærte gjennom denne?

Anette sa...

Jeg lærte jo f.eks å veksle med penger, og at det er lurt å ta overslag i hodet når man handler for å være sikker på at man har nok penger.

Grunnleggende pluss og minus tror jeg er forholdsvis lett å lære når man leker butikk. Da får man vist at man faktisk får bruk for å kunne det når man handler.